Čakčadoaimmat:
Mun láven …..
- lubmet ja murjet
- guobbariid čoaggit
- gámasuinniid čuohppat ja goikadit
- murret
- njuovvat niestebohcco
- buđehiid roggat
- leat mielde ealgabivddus/rievssatbivddus
- álgit skuvlii, álgit universitehtii

Makkár doaimmat dus leat čakčat? Hva slags arbeidsoppgaver har du om høsten? Lag en liste og del med medstudenter.

Ráhkadehket listtuid eará jagiáiggiid doaimmain. Lag liste over gjøremål på de andre årstidene.

Loga Giellasuonat siidu 106-107
Å fortelle om gjøremål, oppgaver
Når vi forteller om gjøremål, har setningen gjerne tre deler. Første del forteller vanligvis hvem som gjør oppgaven, ett verb forteller hva som gjøres (her i feit skrift) og siste del forteller hva man gjør noe med:
Mun logan girjji. Viellja ja oabbá lohkaba girjjiid ja aviissaid.
Eadni čoaggá guobbariid. Mu váhnemat čoaggiba guobbariid.
Den som gjør noe (subjektet), skal stå i nominativ. Verbet skal bøyes etter den som utfører handlingen. Det, som blir gjort noe med (objektet), skal stå i akkusativ. Legg merke til at akkusativ flertall slutter med -id. Det kan være lurt å trene med flertallsformer fordi de er lette å kjenne igjen.
Flere eksempler:
Áslat ja Joavnna bivdiba stuora guliid.
Viššalis oahppit barget bihtáid ja láikkes oahpaheaddji borrá njálgáid.
Moai oidne čáhppes sávzzaid.
Les mer om akkusativ her.